Followers

Monday, September 7, 2009

Tengah layan NUR KASIH.....


Nur Kasih.....

orang lain dah lama suka drama ni....tapi aku baru la ni terhegeh2 nak tengok....

huhuh....malam ni baru episod ke 13 aku tengok.....lepas sahur pun aku hentam layan internet...subuh baru masuk tdo balik.....

iyela...aku kan keje mana tentu masa.....buruh kasar.....bukan mcm owg lain keje opis hour oi...

Sian Nur ni.....apa pun.....baguslah cite nih......Islam just ON Name......eh betul ke aku cakap ek...

ada lagi satu kata2 ...tapi aku lupa la.....

hahhahah.....aku tulis post nih sambil tengok episod 13 nih.....

kelakar n aku seron0k teng0k Adam jealous dengan NUR....yang part Dato' tu

ngurat Nur....hahahhah BESTnye...

argghhhh.....Adam Dukung NUR...jeng jeng jeng...

huhuh lambat r aku ek......korang dah syok dari dulu dah....


Nur Kasih mengisahkan dua beradik, Aidil dan Adam, yang mempunyai karaktor yang sangat berbeza. Aidil seorang anak yang akur kepada segala perintah ibu bapanya, penyabar dan cukup menyayangi adiknya. Dia mengambil jurusan undang-undang di Universiti Al-Azhar, Mesir dan bercita-cita untuk menjadi seorang peguam syariah. Adam pula hidup dalam suasana yang penuh eksotik di Australia, mengambil jurusan seni bina dan bercita-cita besar untuk membuka firma seni bina sendiri di Sydney. Adam seorang yang berdikari dan tegas dalam setiap keputusan yang diambil dalam hidupnya.

Ternyata anak-anak Ustaz Hassan dan Hajjah Khadijah ini sama-sama berjaya dalam pelajaran tetapi hanya seorang yang mendapat kepercayaan penuh oleh ibu bapa sendiri. Ustaz Hassan berkawan baik dengan imam kampung, Ustaz Abu Bakar, yang mempunyai dua orang anak perempuan, Nur Amina dan Siti Sarah. Nur seorang pelajar terbaik di kampungnya dan bercita-cita tinggi untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat universiti. Malangnya keluarga Nur tidak mampu untuk menanggung perbelanjaan tetapi dia tetap berusaha untuk memohon pinjaman dan biasiswa tetapi malang tetap menimpa apabila dia menerima kunjungan peminangan Ustaz Hassan.


Ustaz Hassan bertanya kepada Aidil siapakah wanita pilihannya untuk dijadikan isteri. Aidil tanpa berfikir panjang terus menyatakan minatnya terhadap Nur Amina. Tetapi keputusan yang diambil Ustaz Hassan semasa hari peminangan mengejutkan keluarganya kerana dia memutuskan Adam untuk memperisterikan Nur Amina, bukan Aidil. Walaupun kecewa, Aidil tetap bersabar dan memahami niat baik ayahnya yang cuba untuk menolong Adam. Aidil yang sangat mengambil berat tentang adiknya sentiasa memberi nasihat untuk tidak melawan kehendak ibu dan ayahnya yang semakin tenat serta tidak mensia-siakan isteri dan perempuan seperti Nur Amina.

Masa berlalu… Dengan berbekalkan perasaan sedih kerana kehilangan seorang ayah dan gadis yang dicintai, Aidil tetap meneruskan kehidupannya sebagai seorang peguam di mahkamah negeri. Adam pula berhijrah kembali ke Australia untuk meneruskan pengajian dan berjumpa dengan kekasih hati, Katrina. Nur ditinggalkan dan hidup dalam penipuan terhadap ibu bapanya yang mempercayai dia mengikut suami berhijrah ke Australia walhal kini hidup sendirian di Kuala Lumpur. Tetapi ini tidak menjadikan penghalang baginya untuk memegang segulung ijazah dalam jurusan seni bina di salah sebuah universiti terkemuka di Kuala Lumpur.


Oleh kerana terlalu gah dengan kehidupan di negara orang, arwah ayah dipersoalkan, ibu di kampung dilupakan, isteri sendiri diabaikan. Pelbagai masalah yang dilakukan oleh Adam tanpa menyedari akibatnya yang akan memakan diri sendiri. Adam tetap mengamalkan tabiat buruknya yang cukup untuk memesongkan diri dari agama. Dan kerana nafsu, dia berkahwin dengan Katrina tanpa memberitahu hal sebenar tentang isteri yang telah dibiarkan. Segalanya berubah apabila kemalangan tragik berlaku yang melibatkan Adam dan Katrina.



5 comments:

LuVidA^^ said...

a'ah la...lmbat ni....
:P

tp xpela....still ley folow agi....tgk on9... :D

Siti @ nurie said...

tak pe kak...citer tu lmbt lg habis...layankan jelah...

ibuhaikal said...

lorr...sian dia..kita memang tiap2 ari jumaat akan tunggu citer NUR KASIH nie...sememangnya best citer nie..yg subuh tu ulangan..sib baik ada ulangankan dapat gak nengok..Selamat Melayan Perasaan..

R LEeN said...

wa......
sedihnye......
knp sedih mcm ni.....

sian adam....
sian nur....
sian kat....

tapi aku mmg menyampah dgn si sara tuh!!!!

br abis episod 14.....ngantok dh

ida said...

wei aku pon suka tengok citer ni. kalau terlepas siap tengok kat tenet lagi

Blog Widget by LinkWithin

Mungkin Mengubah Hidup Anda?

S.U.D.O.K.U GAME aku suke!

 

Blog Template by YummyLolly.com | Design Edited by MyBlogSaloon