Followers

Saturday, December 24, 2011

Nia dlm kenangan.....utuh di hati ibu.....

semua nya dalam kenangan.......
tiap ari ibu dtg jenguk Nia....
ibu harap Nia nampak ibu dtg, Nia dpt rasai kasih syg ibu....
bunga2 segar yg ibu bawa, mnandakan betapa segarnya kasih syg ibu pd Nia xmungkin akan padam.....ibu syg Nia dunia akhirat....

























Tuesday, November 8, 2011

binatang pun ada otak lah!!

i'm speechless........
















Tuesday, September 20, 2011

"ibuuu..........,aaaaaapppppp"

Nia....
Klu adik ada buat salah kat ibu......adik cpt2 hulur tgn adik kat ibu sambil nangis,
"ibuuuuuuu, aaaaappp.......(maaafff)" selagi ibu x sambut tgn adik, adik akan nangis n hulur tgn adik kat ibu.......sayu nye bile teringat....
adik, ibu sentiasa memaafkan adik...adik mmg anak yg baik...tau bile ibu sakit, tau bile ibu susah hati...ibu cuma takut, adik je yg x maafkan ibu.....

Kasih ibu hingga ke syurga nak......




Monday, September 19, 2011

Basikal Pink yg xkesampaian....

Salam,

keriangannya......membuat aku teringat2 sehingga skrg. mana aku nak beli keriangan itu? ada ke jual kat Jusco? atau pasar malam?

"ibu, Nia nk ayam tu, oyeh tak?" sambil menunjukkan ayam KFC, "boleh nak" aku xpernah tolak bile dy meminta apa2.....aku akan belikan walau aku terpaksa mencari atau korek tabung sendiri......Sungguh! rezeki Nia mmg xpernah habis....dy sentiasa memberi aku rezeki yang mencurah2......

aku teringat mak bercerita kat aku selepas Nia meninggal....

mak ada pergi ke kedai basikal utk beli apa ntah...aku pun lupa...tapi, Nia terpandang basikal kecik warna pink, dan dy hanya tengok dgn penuh harapan utk memilikinya......tapi, Nia xsuarakan keinginannya itu....

"nanti dh dapat untung duit buat kuih, adik nk belikan Nia basikal warna pink....sian Nia, ari tu dy tengok basikal tu"....hani suarakan niatnya pd mak...

Ya Allah.....knp lah mak x bgtau aku tu semua....kalau lah aku tau yg Nia nk basikal, aku akan terus belikan...walau terpaksa keluar duit kat mana2..aku sanggup...siannya anak ibu.....maafkan ibu nak xdpt belikan basikal utk adik....

Apa yg aku belikan utk Nia??

Basikal roda 3? <-- tu basikal Dwisy, masih elok utk dipakai....

Motor (yg boleh tekan n berjalan sendiri)? <-- ni pun motor dwisy....

kereta merah? <-- pun dwisy punya....

stroller? <-- dwisy punya jugak...

Sayang.....maafkan ibu nak. baru ibu perasan yg ibu xde belikan apa2 utk Nia. Allah! sayunya hati ibu bile teringat ni semua...ibu rasa mcm nk terus beli basikal pink tu n simpan kat umah....utk kenangan Nia....

apa yg ibu belikan.....cume, walker!!!

Walker, tu pun ibu belik 2nd hand dr internet....yg Nia guna tu....masih ibu ingat lagi...laju Nia pakai...dan Nia cepat berjalan kerana walker tu....

Xboleh2...ibu masih xboleh nk lupakan semua kenangan Nia....ibu masih xboleh nk lupa sgala perbuatan Nia, perkataan yg slalu Nia guna....

"Nia syg ibu tak?"

"Ayang ibu"

"syg banyak ke syg sikit"

"anyak r"

"mcm mana syg ibu?"

"meti r ayang ibu...." sambil dy tersengih2......

Allahuakbar....keletah adik, membuat ibu jadik gile.....bukan kah snang kalau ibu gile jek....xperlu lagi ibu sibuk fikirkn hal dunia. ibu hanya fikir hidup ibu hanya ibu n Nia shj.....

Syg, knp tinggalkan ibu nak? Nia kan kuat....knp Nia bole tewas....Nia.....









Wednesday, September 14, 2011

Subhanallah....sampai bila aku nk mcm ni?

Allahuakbar....

aku tgh buat keje di pc, tetibe bertubi2 gambaran Nia menerjah di depan mata.....Ya Allah, aku rindu dia....aku sangat2 rindu...knp Kau uji aku dgn ujian yg seberat ini ya Allah...jika aku yang tidak patuh pd arahanMu, Kau hukumlah aku dgn cara yang lain..jangan lah Kau uji aku dgn ujian sebesar ini...

Setiap pagi, bila aku bangun...aku akan mengeluh, "Nia dah x ada.." dn aku menangis. Jika dulu, setiap pagi akan kucium dahinya, akan kucium pipinya....dan akan kubetulkan tidurnya. dan jika Nia terjaga, Nia akan mencari aku...Nia tak nangis, sbb dy tau aku ada....bile Nia dah jumpa aku di dapur...dia pun akan beri HANDPHONE & INHALER (pam athma)yang aku tinggalkan di atas katil tadi...sungguh bijak anak ibu. Nia tau ibu sakit, jadi dy amat prihatin apa yg penting untuk ibu....
Cuma sejak sebulan dua ni, bila dy bangun..Nia x cari aku...dy akan menjerit.."Maaaakkkk!" dan bile dgr mak menyahut panggilannya, dy pun ckp "mak, Nia ni" bcakap dr atas katil (maksudnya, Nia dh bangun ni...ameklah)

Allah.....
Nia.........ibu rindu sgt2 kat Nia. sekejap nye Dia bagi pinjam Nia kat Ibu. xpuas ibu bermain2 dgn Nia. Allah.....knp la aku mcm ni.....knapa....

nk tau apa yg ada dlm fikiranku ketika ini????
aku terlalu rindu, dan aku rasa mcm nak pergi ke kubur Nia n korek kuburnya....Allah. aku nk peluk Nia erat2....aku nk tinggal kat situ...aku nak nangis sekuat mungkin....
Nia anak ibu.................Nia ank ibu....knp Nia tinggalkan ibu? knp Nia xckp dgn ibu sbelum Nia nk pergi? Knapa Nia xsenyum kat ibu.....NIaaaaaaa

Ibu xkuat nk hadapi semua ni nak, ibu xkuat...ibu xtau nk buat mcm mana lagi...ibu dah solat, ibu dh baca yassin, ibu dah baca alfatihah, ibu dah baca quran...semua ibu dh buat....apa lagi??? apa lagi??? apa lagi yg boleh redakan ibu dr teringat Nia???

Subhanallah.......
sana sini ibu nampak Nia...kat umah, smua tempat ada Nia. setiap penjuru umah ada Nia. bila ibu g keje, ibu akan ingat Nia....naik motor, ibu teringat Nia naik motor dgn ibu, ibu akan cium kepala Nia...ibu akan bual2 n nyanyi2 dgn Nia atas motor...dan bila ibu g keje naik kete, ibu akan teringat tiap kali ibu g memana, ibu mesti nk bawak Nia...Nia akan berdiri di tpt duduk sbelah nnyanyi dgn ibu....semua dgn Nia....

ibu xnk lain...ibu cuma nk Nia jerkkkk............

ibu xboleh nangis dpn mak...nanti mak lg nangis...jadi, ibu nk menangis kat sape?? ibu nk peluk sape?? Allah.....Subhanallah. knp mcm ni ...knp mcm ni....aku xnk.
Nia.....tolonglah ibu nak....tolonglah ibu....ibu xtau nk buat apa ni....






Monday, September 12, 2011

aku, Qtina dan Nia......

Salam......
Sebenarnya, tlalu byk yg nak aku masukkan dlm post kali ni....tapi, masa yg terhad mmbuatkan aku xdpt nk ceritakan kesemuanya...mgkin akn aku story di lain post..

10-11hb Sept 2011
Aku brada di Rawang, umah cousin aku (Kak Mim), dn dy ada seorang ank pompuan yg berumur 4 tahun lbih kurang (Qistina)...comel dn cute bdknye...sblum ni, dh 2-3 jgak aku jumpa Qtina. Tp, dy mmg xnk berenggang dgn K. Mim...apalg nk snyum n bmain2 dgn aku.....

Tp, berbeza kali ini, Qtina rapat dgn aku scara tibe2....smuanya nk buat dgn aku...
Suruh aku pkikan baju,
Suruh aku pkikan skirtnye,
Suruh aku kopekkan kupang,
Nk duk dgn aku dlm kete,
Tdo pun nk dgn aku.......

Subhanallah.....
Smpi bgini skali Kau uji aku ya Allah....sesungguhnya tmpt Dania di hatiku mmg tdak boleh diganti.......dn smua yg aku buat utk Qtina, aku tbayang2 aku buat utk Nia...

Smlm ptg, aku balik.....Qtina tgh tdo..xsmpi hati nk kejutkn dia,jd aku trus balik je. Kak Mim bgtau, yg Qtuna bangun tdo trus cr aku...dn mrh K.mim sbb xkejut dy waktu aku balik...
K.Mim tel n bg Qtina bckp.....antara pbualannya, "aunty lyn balik sini ye" Allahuakbar.......siannya Qtina.

Kak Mim bgtau, yg Qtina jarang nk baik n rapat dgn org lain. Beza plak kali ni, pdahal Qtina xpnh knl aku sgt.....sbb kami mmg jarang bjumpa.

2 hari tak jenguk Nia....
Maafkan ibu syg, insyaAllah ptg ni, ibu smpi kat tpt Nia.....
Ibu rindu...mlm td, tiap jam ibu tjaga...ibu cr Nia spt biasa....slalunye, ibu akn cium dahi Nia n usap2 kepala Nia smpi ibu akn tertdo balik.....tp, mlm td....smua tu dh xde. Bkn mlm tadi je...mlm2 sterusnya, ibu mmg x kn dpt pluang spt tu lg nak....

Pagi ni, ibu mmg xboleh elak drpd teringat kat Nia...sakit nye dada ibu menahan sebak, knp setiap lagu yang ibu dgr pagi ni...smuanya mcm sesuai utk situasi kita syg...terpisah dn tidak akan berjumpa lagi....

dua hari ibu keluar dr Muar, ibu boleh lupakan sekejap...tapi, bila sampai rumah....masuk jek rumah...ibu tengok, mana Nia? knp sunyi jek ni? ya Allah, rindunya ibu pd adik....knp Nia tinggalkan ibu? sampai hati Nia....

nak pergi kerja td, mak baring kat kerusi depan...aku xsempat nk bual panjang, apa yg boleh aku tanya..."knp mak x ikut ayah g kebun?" sbb, mak tinggal sorang...kalau dulu, mak jaga Nia kat umah...skrg, mak sorang2 aku sgt2 risau...mak jwb "mak puasa, panas lah nk g kebun".....erm, mcm mana lg nk aku ckp...ya Allah, kuatkanlah semangat dan Kau tabahkanlah hati ibuku ya Allah...




Sunday, September 4, 2011

Nia anak ibu yg cerdik!



Sesungguhnya.....

Dy mmg Anugerah yg xternilai....

Sgt2 cerdik, tajam memorinya, kepetahannya bercakap....membuat kami terngiang2 segala percakapannya.

Nia seorang yg kuat semangat!! dy tau diri dy sakit....dy tau dy perlu diubati...dy xpernah mengeluh.....dy tau apa yang xboleh dimakan, apa yg boleh dimakan....

bayangkan lah....kanak2 berumur 2 tahun 7 bulan....xboleh minum air vitagen, yakult semua tu....sdgkan, air2 itulah yg dy paling suka....sedihnya bila aku bgtau yang dokter xbg dy minum tu lagi.....dan dy dapat faham....

dan, budak sekecil itu, boleh faham apa maknanya puasa.....sebab, ada ketikanya, Nia kene puasa bile pergi ke HSI. ada kemo yg memerlukan dy berpuasa. sbb nk bg dy ubat bius. bila ditanya, "puasa tu apa nak?" Nia jawab, "x oyeh makan, x oyeh minum..." sgt cerdik anak ibu......

tidur malam nya, beralaskan lenganku setiap malam...dan aku akan peluk dy rapat2 sehingga aku dpt mengucup dahinya berulang2 kali...dan kini, tidur malam ku kosong...tidak berteman, sering terjaga mencari Nia...Allahuakbar!

Boleh ke aku berdoa, supaya dikembalikan Nia kepadaku???

14 hari sudah pemergiannya, dan aku rasa...rinduku semakin tebal...

Alhamdulillah, setiap hari aku ziarah kuburnya....dan aku harap, dy tersenyum melihat aku dtg....sungguh ibu rasa mcm nk tidur je kat kubur tu nak......

rindunya......




Friday, September 2, 2011

Nia adalah Kenangan Terindah buat ibu.....














Allahuakbar,

Sebelum aku memulakan coretan, aku ingin meminta maaf kpd kalian...jika coretan aku ni..membuatkan kalian rasa susah hati atau pun bersedih. sesungguhnya, dgn cara menulis sahaja...aku dapat meluahkan segala kerinduan aku kepada nya....

Dah 12 hari Nia pergi tinggalkan ibu. Kehilangan Nia amat2 ibu rasa syg. Tiap masa ibu bersama Nia...kalau lah ibu tau yg Nia nk tinggalkan ibu, Ibu xkn lepaskan Nia utk g keje...Ibu x akan g memana...ibu akan sentiasa bersama Nia...

Ibu masih belum puas peluk Nia...
Ibu masih belum puas cium Nia....
Ibu masih belum puas beri Nia kebahagiaan...
Ibu belum gembirakan Nia...

Nia, segala kepandaian adik, kecerdikan adik, kepetahan adik....adik tinggalkan kepada ibu untuk jadik kan ia Kenangan Terindah utk ibu....sungguh adik, ibu sgt2 syg kat adik...sgt2 rindu kat adik....

setiap pagi, ibu berdoa..biarlah ibu bangun dr tidur ni...adik ada kat sebelah ibu...biarlah semua yg berlaku adalah mimpi bg ibu...tapi, setiap pagi itu jugaklah ibu akan kecewa...sbb adik tetap x ada kat sebelah ibu....

setiap ruang rumah ni, ruang kereta, setiap kedai yang ibu slalu pergi dgn adik....semua mengingatkan ibu pada adik....x ada tempat pun yang ibu x pergi bersama2 dgn adik.....

utk meriangkan hati, ibu ajak mak g bandar...jalan2 shopping complex....tapi, bila sampai je, ibu blur...ibu xtau nk pergi tuju ke mana...sebab, selama ini...mana pun ibu pergi...tujuan ibu hanya utk belikan brg2 adik...ibu jadi xkeruan duduk dlm shopping complex tu.....

adik, 12 hari.......alhamdulillah, setiap hari ibu x akan miss dr ziarah adik..selagi ibu ada masa dan x ada halangan yg menghalang ibu.....ibu akan ziarah adik ye...ibu dtg, ibu akan berbual2 dgn adik. ibu akan cerita apa yg ibu rasa...ibu akan bgtau adik, betapa ibu syg n rindu kat adik...Allah, knp lah kejap sgt adik teman ibu ...
ibu masih perlukan adik dlm kehidupan ibu.....

video
18 feb 2011, Masa operation pasang CVL, bermula nya detik2 Nia sakit.....







Tuesday, August 30, 2011

Selamat Hari Raya sayang......

Selamat Hari Raya Aidilfitri....
Kepada semua bloggers & pengunjung setia blog ku ini....




Foto Raya Kenangan 2010'

Speechless!!!

Sepatutnya kemeriahan tahun lepas disambung hingga tahun ni...dgn hadirnya dua org baru dlm keluarga kami, iaitu Nur Safiyya Humaira dan Hasif Qusyairi...iaitu ank saudaraku.....yang menggenapkan cucu mak dah 4 orang....iaitu 2 pasang...

Tapi kite mmg xboleh nk melawan takdir kan? bila Dia nk ambik....sekelip mata Dia akan ambik.....dan akhirnya, aku telah kehilangan anak yang paling aku sayang iaitu Dania Emelda Aqasha.....

Tahun ni,kami sambut ala kadar....xsemeriah dulu..dan xtau lah tahun2 akan datang mcm mana....

6.30pg,
aku dah bangun dan bersiap2....siapkan dapur. mak dah masak awal pagi tadi....aku pun xsedar mak bangun pukul berapa utk menyiapkan lodeh...sbb yg lain semua dah siap mlm tadi...

aku buat keputusan memakai baju blouse, jeans dan tudung hitam pagi itu....

7.00pg,
aku dan ummi bertolak ke kubur, utk ziarah ank ibu yang comel tu...Nia.
kami naik motor je, sbb mesti ramai org pg ni...walaupun ziarah Nia dah menjadi rutin harian aku....tapi, pg ni tetap aku rasa lain bila sampai ke perkarangan kubur...

ya Allah, sungguh berat dugaan Mu ini ya Allah...sesungguhnya aku amat2 merindui pu3 ku ini....aku ingin sgt memeluknya, menyiumnya setiap pagi seperti biasa aku lakukan setiap hari.....dan ingin menyanyikan lagu selamat pagi....Nia, ibu syg adik...

7.30pg,
dr kubur, aku terus ziarah nenek...mintak ampun dan maaf. xperlu lg tunggu sape2..aku xnk jumpa ramai org pg ni....sbb, mereka sambut raya dgn kemeriahan dn kegembiraan, tapi aku? Allahuakbar

11.00pg,
kami berkumpul di depan.....aku salam ayah, salam emak.......berjurai lagi airmata. sesungguhnya, kami amat merindui Nia....merindui keletahnya...
aku, emak n Ummi menangis xtahan pagi ni.....terlalu rindu padanya...

gelang tangan yg ibu beli, xsempat adik pakai....xpelah nak, ibu bg Ayya pakai ye sayang...

nia banyak tinggalkan kenangan untuk ibu, sampaikan ibu xtertanggung rindu kat Nia. Jenguklah ibu sayang......ibu rindu.


video

video

Sunday, August 28, 2011

Betul ke adik tunggu ibu???












Disamping para malaikat dan Hurul-aini (bidadari syurga), maka kanak-kanak yang meninggal dunia sebelum baligh, juga menyambut kedatangan ibu bapanya di pintu syurga. Sabda Rasullulah saw yang bermaksud : " Ketika aku mikraj ke langit, tiba-tiba aku mendengar suara kanak-kanak. Aku bertanya : " Wahai Jibril, siapakah mereka itu?" Jibril menjawab : Mereka adalah anak cucu orang Islam yang meninggal dunia sebelum baligh. Mereka itu di asuh oleh Nabi Ibrahim as sampai orang tuanya datang." (HR. Abu Daud)

Anak-anak orang Islam yang meninggal dunia pada waktu kecil, dia alam Barzakh dia dikumpulkan pada suatu tempat di bawah penjagaan Nabi Ibrahim as. Setelah kiamat tiba, mereka langsung dipindahkan ke dalam syurga. Jadi mereka tidak melalui Mahsyar,hisab,mizan dan sebagainya.

Sabda Rasullullah SAW yang bermaksud : "Tiap-tiap anak orang Islam yang mati sebelum baligh akan dimasukkan ke dalam syurga dengan rahmat Allah." (HR. Bukhari dan Muslim)

Setelah dipindahkan ke dalam syurga, maka anak-anak kecil ini lupa kepada kehidupan dunia. Mereka lupa kedua ibu bapanya, lupa kepada kampung halamnanya dan sebagainya. Tiba-tiba pada suatu hari, ketika mereka sedang bermain-main menikmati kesenangan syurga, maka ada malaikat yang memberitahukannya: "Wahai Wildan, lupakah kamu kepada kedua orang tuamu?Sekarang mereka sudah berada di pintu syurga. "Ketika itulah baru mereka tahu dan ingat kembali kepada ayah bonda mereka yang selama ini mereka lupakan.

Mendengar apa yang dikatakan oleh malaikat itu, dalam keadaan menangis dan membawa air dengan segera mereka berlari menuju ke pintu syurga. Sesampainya di sana, mereka melihat Hurul-aini sedang tegak berbaris sepanjang jalan dengan memakai pakaian dan perhiasan yang serba indah.

Setelah pintu syurga terbuka, dengan diiringi nyanyian merdu Hurul-aini, maka orang-orang pun berebut masuk ke dalamnya, dan ketika itulah anak-anak kecil ini sibuk mencari kedua ibu bapanya. Mereka mencari ke sana ke mari, tetapi tidak berjumpa. Sambil menangis dan memgang air tangan maka pergilah mereka kepada malaikat serta bertanya: "Wahai malaikat, mana ayah dan ibu kami?"

Menjawab malaikat: Wahai Wildan, sungguh malang nasib kamu, kedua orang tua kamu terjatuh ke dalam neraka." Mendengar ungkapan yang demikian itu, maka anak kecil tadi menangis sejadi-jadinya, menangis menghiba dengan ratapan yang menyayat hati: "Wahai ibuku, wahai ayahku,apakah kesalahanmu,apakah dosamu sehingga kamu terjatuh ke dalam neraka?Begitulah ratapan mereka.

Berkata Malaikat: "Wahai wildan jangan menangis, pergilah kamu memohon bantuan kepada Nabi Muhammad SAW." Setelah anak kecil ini mengadu kepada Nabi Muhammad SAW, maka Nabi Muhammad pun mengangkat kedua tangannya berdoa, lalu dikeluarkanlah orang-orang mukmin yang berda dalam neraka itu. Inilah syafaat Nabi Muhammad SAW yang ketiga di akhirat. Petama pada waktu ditimbang antara dosa dan pahala, yang kedua pada waktu meniti Shiratul Mustaqim yang ketiga ketika mengeluarkan orang dari dalam neraka. Maka ketika itu bertemulah antara anak-anak kecil tadi dengan kedua orang tuanya dengan perasaan gembira.

Firman Allah SWT yang maksudnya : "Pada hari itu mereka berjumpa dengan perasaan gembira. " (Ad-Dahr: 11)

**dengan syarat....iaitu ibu bapa menerima pemergian dgn hati yg rela...dgn hati yg ikhlas...dengan ketaqwaan kpd ALLAH ..yakni anak yg dikandung dan dilahirkan milik ALLAH jua....tidak boleh merungut...contoh " kenapa Tuhan amik anak aku, kenapa tak amik anak org lain"...atau meronta-ronta seperti hilang arah....maka berhati-hati lah dengan rintihan yg menyesatkan ini kerana ia kerja Syaitan ..jika ingin mendambakan syurga seperti di atas maka sentiasalah redha...boleh menangis kerana Nabi juga menangis tetapi jgnlah merintih atau menyebut perkara yang bukan bukan...







Friday, August 26, 2011

Jumaat kembali lagi.....


stokin ni, last nia pakai masa xsedar ari tu...
hanya ni yg tinggal utk ibu cium bau nia....

16/8/2009 masa ni dlm ward nia pki bj baru..

Masa nk discharge dr HSI 12/8/2011

29 Julai 2011 sebulan sebelum Nia pergi.....
Allahuakbar......

Jumaat kembali lagi......

Minggu lepas, jumaat jugak...pada jam 6.45 pg,
saat ni lah Nia kene sawan n kejang......Allahuakbar!!
saat ibu mengejutkan Nia utk makan ubat,.....Nia kejang....tangan terdepang keras..mata adik dgn melihat ibu, seperti adik nk sampaikan sesuatu....aduh, luluh nya hati aku setiapkali bayangan tu menjelma...

masalahnya bukan aku yang mengingat situasi tu...tapi ia dtg sendiri...mmg aku xboleh lupa saat Nia sawan n melihat aku tak berkelip2......ya Allah, apalah agaknya perasaan Nia pd ketika itu.....

pd masa tu, aku sorang2 jek.....telepon mak, x angkat..., telepon lagi, x angkat... Ya Allah....mana mak ni???? Nia sawan ni...akhirnya aku telepon umah n hanif yg angkat. "Mana mak ni??? Nia kene sawan ni, cpt la dtg!!!" dlm keadaan kalut, perasaan marah tu tibe2 je dtg...

Jumaat tu, dr pg aku dlm keadaan nangis dan tak senang dudk memikirkan Nia...
dalam hati,adakah masa yg aku takut2 kan tu telah tibe? xnk3!!! seboleh2 nya aku xnk akui yang Nia akan pergi....tapi, aku akui yang aku mmg ada terdetik..tapi aku xnk layan perasaan tu walau pakar berkali2 cakap yg Nia tenat Nia kritikal...aku tetap jawab "Dokter tolonglah selamatkan ank saya walau dlm apa keadaan sekalipun"

Allahuakbar!

Nia Nia.......akhirnya Nia pergi jugak tinggalkan ibu.....

DANIA EMELDA AQASHA..... 20 Januari 2009

Ibu tunggu Nia dr 8 tahun yang lepas nak.....

Masa aku mengandung yang pertama (darwisy), dokter bgtau yg anak dlm kandungan aku adlh ank pompuan...excited nya aku....nama pun aku dah sediakan, DANIA ELEYNA...
masa tahun 2003, nama Dania xde orang pakai lagi.....cerita AWAN DANIA pun xde lagi masa tuh...tapi ibu dah sediakan nama tu khas utk anak ibu....

27 Januari 2003, Darwisy lahir....Lelaki??? alamak, mcm mana ni....bukan pompuan ea? xdptlah aku guna nama Dania tuh....

20 Januari 2009, anak pompuan ibu lahir....ibu x g scan pun sepanjang ibu mengandung kali ni...sbb ibu nk surprise...dan akhirnya puteri yang ibu tunggu2 hadir jugak..

sejak dari dania lahir, setiap kali ibu g shopping complex....tempat baju budak pompuan la yang ibu tuju....ibu akan khayal pilih baju utk Nia....even xde duit pun, ibu nak jugak beli baju utk nia..comelnya baju2 budak pompuan ni....8 tahun ibu tunggu saat2 ni....
tapi sekarang?? ibu nk beli utk sape? boleh ke ibu tahan dr pergi ke tempat pakaian budak pompuan? Allahuakbar...

2009,
ramai kenalan..saudara mara aku yang ada anak sebaya dgn nia...
kawan office aku jek ada 3-4 org yg sebaya Nia, sepupu2 aku plak...3-4 org jugak...tahun lepas bila raya...mereka berkawan, bermain bersama...boleh ke aku tahan bila nampak ank2 diorang?? ya Allah...besar sungguh dugaan Mu ini ya Allah...

sebab tu aku buat keputusan tahun ni aku xnk raya.....tahun2 akn dtg pun, xtentu lagi aku boleh beraya...cuba korang letak diri korang kat tempat aku......Allahuakbar,

Sesungguhnya aku amat2 rindukan Nia......














Thursday, August 25, 2011

knpla ada manusia yg mcm ni ek???

mlm tadi ada email yg xdiundang masuk ke email aku......
aku bukannya nk bukak pekung diri aku...tapi aku rasa aku geram!!!!
tapi aku xboleh nk buat apa dgn lelaki ni.....
ikutkan hati aku mmg aku bunuh je......


LELAKI TU BG SY EMAIL MLM TD,(stlh sy forward gbr2 nia sakit)

Hey Sial,hidup lagi Engkau….!!!!!.
Baru sekarang engkau nk menyalak mcm “Anjing”…!!!!1.
Dr arwah masuk hospital ismail….hospital muar & mnggal,baru kau nk menyalak.
Selama ni,arwah masuk hospital ismail,hospital muar(nazak) & spai mnggal….semuanya aku dngar dr
Mulut org lain.baru skg kau menyalak mcm “Anjing”.

Kau memang Sial…!!!.

AKU REPLY :

Alah ngaku j r mus, ko tu mmg suka nia xde....
Ko xpyh canang 1 kilang la ank ko meninggal....
Xpyh nk raih simpati la ank ko meninggal....
Sbb ko xlayak pun utk nia panggil ayah!!
Kalau ko betul la ayah, ko akn dtg...ko akn tanya bile nk kbumi smua....skrg ni, ko suka la kan....
Hey mustaffa!! Ko ni....mmg bangsat tau x!
Dah la xhirau ank...tapi nak menyalak mcm anjing!
Sblum ko kata aku ni anjing.....ko cermin dulu diri ko

DY REPLY BALIK :

Hey anak gampang.
Lau lu btul2 kluar dr puki mak kau....
Jpa gua kt gelang patah.
Lau kau dayus...engkau & adik beradik kau memang anak gampang..!!!!!!
Aku tggu kau sbg leleki.
Sorang dgn serong....

BILA PANAS DGN PANAS MCM NI LAH.....AKU REPLY LG :

Eh eh...bodoh syial ko ni.....yg lelaki tu, ko!
Bkn aku bodoh.....yg dayus tu pun ko.....
aku puas hati jaga nia dr lahir smpi dy hembuskan nafas yg terakhir.....aku amat puas hati....
InsyaAllah, nia akan tunggu aku di pintu syurga....
Ko tanya ustad plak, klu ank yg xpnh jmpa ayah......dy nk x tgu kat pintu syurga?????tmbh lg, ayhnye tu bg nafkah pun nth pe2

BALASAN :

Kesiannya engkau.
Aku x nk ckp byk....
Aku tggu kau hari sabtu ni.
Lau kau betul2 ada bapak,bkn anak haram & btul2 kluar dr puki mak kau...
Aku nk kau & aku jpa sorg dgn sorg.
Alang2 Nia dh x ada,biar aku skali x ada.
Dgn nama Allah swt,aku cabar kau Sial.
Jk kau x dtg....kau btul2 "A.N.A.K H.A.R.A.M..!!!!!!.

AKU REPLY :

Aku x ada sebab nk jumpa ko!
Dn ko x penting utk aku!
Sorry, yg anak haram tu, ko!
Dahla mustaffa.....aku mmg xperlukan ko...
nia tu, mmg seorang anak yg cerdik.....
Dy tinggalkan aku, sbb xnk aku n keluarga ssh hati bila nk cr kan wali bila dy nk nikah nnti....sbb dy tau, wali dy tu mmg x berkelayakan....
Arrrgggghhhh ngantuk!
Slmt mlm la mustaffa....aku nk jumpa ank kesayangan aku mlm ni...


DY REPLY :

Ala....mengakulh kau ni anak haram...!!!!.
Aku x harapkn spati dr org mcm kau.
Dhlh....kau mintalh spati dgn kwn-kwn kau.
Aku bkn ckp sombonglh....lau kau ni dibagi "free"skalipun..
Aku x hinginlh...
Muka mcm kau ni,bayang2 kau pun aku x bleh tnguk.
Lau aku thu mak bapak kau jpa dgn mak aku utk cptkn pnkahan,
Dh lama aku batalkn.
Btullh kata adik aku & sdara mara aku....
Aku ni mkn "kelapa yg dh dtebuk tupai".
Sblm nk kata aku,kau cermin diri kau tu...


AKU REPLY :

Subhanallah.....










Tuesday, August 23, 2011

Akhirnya adik pergi juga tinggalkan ibu......

Subhanallah.........

terngiang2 kat telinga bila aku kat dapur..."iiibuuuuuuuu"

berkali2 tersasul memanggil ank sedara pompuan ku dgn nama Dania.......

23hb ogos 2011,

dr malam ibu n nurse rasa xsenang duduk dgn keadaan drh nia yg kejap naik n turun. nurse pun x ke mana2...hanya memantau darah nia sepanjang shift malam....
4 pagi, ibu kejut ummi, ibu nk tdo kejap.....

7pg,
nia masih tdo tp dy kerap batuk....atau dy cuba nk keluarkan tube bantuan pernafasan tu. sedihnya ibu tengok nia......ibu dtg kat sisi nia, "syg, jgn la batuk2 kan, nnti syg rasa sakit....ibu ada kat sblh nia ni...nia jgn la takut ea nak...(sambil memegang tgn nia)" tgn nia ada respon, dy mcm nk genggam tangan aku balik.....

sepanjang pagi, pakar tak ke mana2. dy monitor BP nia. kdg2 cemas....kdg2 ok...

1tgh hari,
pakar dtg jumpa ibu, dy menerangkan kondisi adik......bahawa adik nye keadaan mmg sgt2 tenat.

2ptg,
sbnrnye, ibu mmg dah rasa ttg semua ni........tapi ibu buang jauh2. ibu xnk pikiran ibu fikirkan hal yg tdak2......ibu xnk terima hint2 tu.....
sbnr nya ibu dtg bulan sejak khamis lalu...tphari ni, ibu nk jugak g toilet..ibu tengok bersih je, lantas ibu mandi wajib......ibu solat zuhur n baca yassin. xlupa ibu doakan kesejahteraan adik....."ibu redha, kalau kebaikan tu dgn cara adik pergi tinggalkan ibu, adik pergilah. dn kalau kebaikannya adik dgn ibu..adik bertahan lah"
selesai je baca yassin, aku keluar dr bilik rehat.
aku terus nampak pakar sdg buat CPR (betul ke) kat adik....ya Allah!!!!!

dkat situ jugak ibu menangis n meraung...ibu terduduk kat situ.

3ptg,
dokter panggil ibu n keluarga yg lain masuk. lemahnya ibu tengok adik...
"dokter,saya nk pangku ank saya.."
dokter terus siapkan tpt utk ibu naik atas katil. dokter suruh ibu baring sebelah adik....masa tu lah ibu peluk adik, ibu cium sepuas2 nye...ibu ciumsemua yg ada pada adik...ibu berbisik kat adik,

"Nia syg, ibu halalkan mkn dan minum Nia, ibu halalkan susu ibu kt nia...maafkan kesalahan ibu pd adik ye syg....1 je yg ibu nk nia tau, iaitu...ibu sgt2 kasih dan sayangkan nia.....ibu redha nak, perhilah"

3.19 ptg,
Nia meninggalkan kami semua.....sementara menunggu dokumen siap, ibu nk baca yassin lagi utk adik, tapi.......ternyata...ibu masih belum bersih lagi. maafkan ibu syg.....

4.55 ptg,
Jenazah sampai di rumah mayat, n ibu tunggu Nia. kami bawa nia dgn kereta sendiri. ibu duduk belakang dgn mak, ibu pangku nia sorang2......nnti, ibu dah xdpt pangku nia lagi.....

5.15 ptg,
sampai rumah kite. semua tolong bukakkan pintu kereta n nak sambut jenazah adik drpd ibu...ibu xnk!! ibu nk angkat sendiri....ibu angkat adik n letakkan di tilam.

mak n umi pangku adik untuk dimandikan...ibu tengok nenek tu kafan kan adik....
alhamdulillah ibu tak nangis masa tu, ibu pakaikan celak kat mata n kening adik....
comelnya adik.....sgt2 comel....bangganya ibu dpt ank secomel adik...

6.20 ptg,
ibu n mak pangku adik ke kubur......hujan lebat setelah jenazah dibwa keluar dr rumah...seakan2 mereka semua pun menangisi pemergian adik....dan Tuhan tu maha Kuasa, selebat2 hujan tadi.....bila sampai di perkarangan kubur, setitik ujan pun dah xde.....

bersemadilah adik disitu.........

nanti ibu dtg lagi ye sayang.....

23hb ogos 2011
ibu dah janji kan yg ibu nk dtg jenguk adik??? ibu dtg ni syg dgn abang n aunty leah...ibu bersihkan kubur adik sementara aunty leah baca yassin utk adik....
nnti, esok ibu dtg lagi ye...






Monday, August 22, 2011

puteriku dah kembali kepadaNya....

puteri ku dah kembali kepadaNya pd pukul 3.19 ptg td.......




doakan pu3 ku......

sian kan lah dia..........doa kan utk dy wahai sahabat2 ku......

dia sdg bertarung nyawa sekarang ni..........





Sunday, August 21, 2011

She's critical.......

salam wahai rakan2 alammaya ku......
ingat x lagi dgn puteriku, Dania Emelda Aqasha?? dy dalam keadaan tak stabil skrg...saya sempat meluangkan masa seketika ini, untuk menulis hanya untuk meminta jasabaik rakan dan taulan, samaada kenal saya atau pun hanya kenal di alam siber ini.....utk sama2 mendoakan kesejahteraan puteriku ini......

she's diagnose leukimia pd 12 feb 2011, dan skrg dah cycle yang ke 3...sepatut nye hanya mengambil masa lagi 3 minggu shj untuk menghabiskan cycle ini....dan selepas itu..masuklah maintanance di mana pu3 ku ini hanya sebulan sekali shj mendapatkan rawatan....

tapi, sesungguhnya Tuhan itu maha Penyayang....Dia menduga kami sekeluarga dgn ujian yang amat berat utk kami tempuhi......

9hb Ogos, last ASPA (injection Kimo)...dy mendapat diarrhoea..dan dia amat2 kuat untuk tempuhi semua itu....

11hb Ogos dia dimasukkan ke HSI selepas menjalani kemo....utk menjalani rawatan diarrhoea..

12hb Ogos alhamdulillah dibenarkan balik kerana dah xde buang2 air lagi.....

14hb Ogos selepas pulang ke muar pd jumaat tu, dy buang2 air kembali....dan minta dimasukkan ke hospital kerana xtahan dgn sakit perut. kami bawa dia ke HPSF Muar, sbab pd kami diarrhoea mungkin boleh ok setelah 2-3 hari dpt rawatan....

18hb Ogos, kami rasa, kami perlu bawa dy ke HSI..perlu!!! dan tetibe tekanan darahnya merundum jatuh...yang menyebabkan pihak HPSF tidak membenarkan kami mmbawanya ke hsi selagi darahnya xstabil...


18hb Ogos, dy dimasukkan sehingga 3 jenis ubat utk menstabilkan tekanan darahnya...

aku xtdo semalaman walaupun seharian aku sakit gastrik....sehingga dirawat di Kecemasan hpsf.
semalaman aku menjaga nya....ajak dy tengok upin...supaya dia dpt hilangkan rasa sakit perutnya tu.....

5.30pagi, akhirnya aku tertewas dgn mataku.......aku terlelap......dia pun dah tdo masa tu

6.30 pg, aku terjaga......

nurse " akak, sy dah bg ubat demamkul 6 tadi....adakat meja. nk kejutkan akak xsampai hati sbb akak br tdo..."

aku" ha yelah," lantas bangun dan menyediakan ubat2 yang nk disuap kpd dia....

aku "Nia....bangun sayang..mkn ubat nak," sambil mengangkat nya utk didudukkan......

nauzubillah.......dy kejang!!! aku lantas memanggil dokter..........emergency!!!!!!!

lebih 30minit dy dipulihkan.....olehkerana sawannya lama, maka dokter terpaksa pasang tube utk membantu pernafasan dia.....dan dia,terpaksa ditido kan....


bengkak dah muka nya........sampai hari ni, darahnya naik dan turun....
sel darah putih nya jatuh, dn itu yg menyebabkan dy lambat nk melawan penyakitnya....



kawan2.......
aku x akan minta duit......
tapi, hanya 1 minit selepas solat anda.....tolonglah doakan anak ku ini, Dania Emelda Aqasha dupaya dia dapat melawan penyakitnnya, supata dia kuat semangat......dan kuatkan semangat ku juga utk menempuh segala cabaran ini........1minit je!!!




Thursday, August 4, 2011

Nia mmg ank ibu yg kuat semangat!!!

masa awal2 nia kene detect Leukimia.....
dy seorang yang periang sangat sebenarnya....

walaupun cucuk sana sini....dy tetap happy....

ni gbr tadi......selepas kene ASPA

makan pil Dexa menyebabkan selera makan Nia bertambah2

masa ni dy sangat2 lemah.....xnk minum n makan


ubat2 yg dy kene telan tiap hari sekarang....
12 biji dexa....sehari

4 August 2011,

Nia dah masuk protokol 2, setelah jalani protokol 1 dan protokol M.....

Protokol 2 lebih kurang dgn protokol 1, tapi dosage kemo nye lebih tinggi sedikit dr protokol 1...disebabkan itu, rambut nia kali ini akan gugur lebih teruk lepas ni.....:(

dan protokol 2 ni, nia kene menghadap kemo ASPA (injection kat bontot-injection ni sakit sgt dan ia menjadi fobia bg diorang yang kene leukimia ni).....

and tadi pagi, aspa yang ke-3, ibu dapat teman nia........sian nye nia...nia dah tau bile nk kene...belum apa2 dy dah sedih dulu...aduhai...hati ibu, rasa nk tukar je tempat dgn nia masa tu...."sakit bu...sakit bu...nia xnk bu...."

ibu nk tolong mcm mana syg.....menjerit2 minta tolong....siannya nia....ntah apa yang dy rasa ye?

seharian di hsi hari ni teman nia....nia sedang nyenyak tdo tu.....biarlah dy...

raya tahun ni, adalah raya kali kedua kite beraya tanpa 'dia' kan? bukan teringat....tapi cuma tersedar....kejap je masa berlalu.....dan nia masih xkenal 'dia'..bukan niat aku nk sorokkan siapa 'dia'..tapi biarlah...nnti satu hari nia akan kenal jugak.....

'dia' pun xpernah telefon, atau hantar email mahupun sms utk bertanyakan kesihatan nia...walhal dy tau nia sakit...hati apakah 'dia' itu??? knp mcm tu ye? xteringatkah 'dia' pada anak perempuan 'dia' yang sakit ni? bagaimana 'dia' boleh teruskan kehidupan 'dia' dgn penuh pura2 di sana?

dah nak pukul 5, kemo nia dah nak abis ni.......kami akan terus balik ke muar.....sian abang darwisy.....

nia......nia kene tabah dan kuat!! ibu tau nia kuat semangat!! sikit je lagi sayang perjuangan kite....ibu janji, ibu akan teman nia....kite sama2 hanrungi ye syg.....



Blog Widget by LinkWithin

Mungkin Mengubah Hidup Anda?

S.U.D.O.K.U GAME aku suke!

 

Blog Template by YummyLolly.com | Design Edited by MyBlogSaloon