Followers

Tuesday, August 23, 2011

Akhirnya adik pergi juga tinggalkan ibu......

Subhanallah.........

terngiang2 kat telinga bila aku kat dapur..."iiibuuuuuuuu"

berkali2 tersasul memanggil ank sedara pompuan ku dgn nama Dania.......

23hb ogos 2011,

dr malam ibu n nurse rasa xsenang duduk dgn keadaan drh nia yg kejap naik n turun. nurse pun x ke mana2...hanya memantau darah nia sepanjang shift malam....
4 pagi, ibu kejut ummi, ibu nk tdo kejap.....

7pg,
nia masih tdo tp dy kerap batuk....atau dy cuba nk keluarkan tube bantuan pernafasan tu. sedihnya ibu tengok nia......ibu dtg kat sisi nia, "syg, jgn la batuk2 kan, nnti syg rasa sakit....ibu ada kat sblh nia ni...nia jgn la takut ea nak...(sambil memegang tgn nia)" tgn nia ada respon, dy mcm nk genggam tangan aku balik.....

sepanjang pagi, pakar tak ke mana2. dy monitor BP nia. kdg2 cemas....kdg2 ok...

1tgh hari,
pakar dtg jumpa ibu, dy menerangkan kondisi adik......bahawa adik nye keadaan mmg sgt2 tenat.

2ptg,
sbnrnye, ibu mmg dah rasa ttg semua ni........tapi ibu buang jauh2. ibu xnk pikiran ibu fikirkan hal yg tdak2......ibu xnk terima hint2 tu.....
sbnr nya ibu dtg bulan sejak khamis lalu...tphari ni, ibu nk jugak g toilet..ibu tengok bersih je, lantas ibu mandi wajib......ibu solat zuhur n baca yassin. xlupa ibu doakan kesejahteraan adik....."ibu redha, kalau kebaikan tu dgn cara adik pergi tinggalkan ibu, adik pergilah. dn kalau kebaikannya adik dgn ibu..adik bertahan lah"
selesai je baca yassin, aku keluar dr bilik rehat.
aku terus nampak pakar sdg buat CPR (betul ke) kat adik....ya Allah!!!!!

dkat situ jugak ibu menangis n meraung...ibu terduduk kat situ.

3ptg,
dokter panggil ibu n keluarga yg lain masuk. lemahnya ibu tengok adik...
"dokter,saya nk pangku ank saya.."
dokter terus siapkan tpt utk ibu naik atas katil. dokter suruh ibu baring sebelah adik....masa tu lah ibu peluk adik, ibu cium sepuas2 nye...ibu ciumsemua yg ada pada adik...ibu berbisik kat adik,

"Nia syg, ibu halalkan mkn dan minum Nia, ibu halalkan susu ibu kt nia...maafkan kesalahan ibu pd adik ye syg....1 je yg ibu nk nia tau, iaitu...ibu sgt2 kasih dan sayangkan nia.....ibu redha nak, perhilah"

3.19 ptg,
Nia meninggalkan kami semua.....sementara menunggu dokumen siap, ibu nk baca yassin lagi utk adik, tapi.......ternyata...ibu masih belum bersih lagi. maafkan ibu syg.....

4.55 ptg,
Jenazah sampai di rumah mayat, n ibu tunggu Nia. kami bawa nia dgn kereta sendiri. ibu duduk belakang dgn mak, ibu pangku nia sorang2......nnti, ibu dah xdpt pangku nia lagi.....

5.15 ptg,
sampai rumah kite. semua tolong bukakkan pintu kereta n nak sambut jenazah adik drpd ibu...ibu xnk!! ibu nk angkat sendiri....ibu angkat adik n letakkan di tilam.

mak n umi pangku adik untuk dimandikan...ibu tengok nenek tu kafan kan adik....
alhamdulillah ibu tak nangis masa tu, ibu pakaikan celak kat mata n kening adik....
comelnya adik.....sgt2 comel....bangganya ibu dpt ank secomel adik...

6.20 ptg,
ibu n mak pangku adik ke kubur......hujan lebat setelah jenazah dibwa keluar dr rumah...seakan2 mereka semua pun menangisi pemergian adik....dan Tuhan tu maha Kuasa, selebat2 hujan tadi.....bila sampai di perkarangan kubur, setitik ujan pun dah xde.....

bersemadilah adik disitu.........

nanti ibu dtg lagi ye sayang.....

23hb ogos 2011
ibu dah janji kan yg ibu nk dtg jenguk adik??? ibu dtg ni syg dgn abang n aunty leah...ibu bersihkan kubur adik sementara aunty leah baca yassin utk adik....
nnti, esok ibu dtg lagi ye...






82 comments:

CIK PARO! said...

kuatkan semangat kak..
sedih baca entry ni..
meleleh air mata ni..
semoga akk tabah ye!
alfatihah..

ecadwinkyasha said...

kita yang membaca tanpa mengenali satu sama lain pun bisa menangis,apatah lagi akak yang memikulnya.

semoga akak semakin tabah.kita redhakan pemergiannya.

sue a.k.a umi akif said...

salam takziah...al-fatihah...semoga tabah hati utk hari2 akn dtg....

M.U.M.M.Y.P.I.N.K said...

Alfatihah..dugaan sgt kuat utk puan..
semoga tabah. dan bersabarlah.

Cik Tqah said...

sy baca sampai nanges ni kak.. tabahla kak.. sesungguhnya Allah menguji hambanya yang tabah

ainondreamergirl♥ said...

semoga akak tabah menghadapi dugaan ini.

ADEEYA said...

Salam takziah. Semoga terus kuat dan tabah menghadapi nya.

aimi adilah said...

bce pe yg aku tulis nie pon dh blh wt sy menitis kn air mate kak... btpe berat ny aku nk lalui nie.. sy arap akk sabar ye.... ank akk pergi di bln yang baik... di akhr ramdhan.... harap2 dy akn tgu akk di pintu syurga 1 ary nt...

anaMuslimah said...

salam kak, semoga akak diberi kekuatan oleh Allah untuk melalui hari2 mendatng...sedihnya kehilangan orang tersayang hanya Allah yang tahu...berbahagialah akak kerana Nia menunggu akak di syurga dan beruntunglah akak kerana menjadi kekasih Allah yang terpilih menghadapi ujian2 hebat ini...
sesungguhnya Allah menguji hambaNya sesuai dengan kemampuannya..

Mama Kyra said...

salam takziah dr kami..byk2kn bersabar..arwah menanti kak leen kt syurga..i'allah

♥ cik_farah ♥ said...

satu masa nanti,dia akan tunggu akak di pintu syurga. sabar ya kak...

rokiahraizal said...

meleleh air mata sy membaca nye...walaupon kita hanya kenal dialam maya ini...al-fatihah..semoga dberi kekuatan utk meneruskn ari2 yg mendtg...

rokiahraizal said...

mengalir air mata sy membaca nye..sedih yg amat sgt...sy harap akak sabar melalui dugaan besar..ya allah kau berilh kekuatan pd hamba mu ini...AL-FATIHAH...

AeN@FiRiN said...

salam'alaik kak alin...
kak, sy doakn yg trbaik utk akak jugak sy doakn yg trbaik utk nia..
hope akak diberikn kekuatan jue kesabaran utk hadapi ujian ni..
ade hikmah disebalik kejadian yg brlaku..
cume sy agk trkilan jgak sedey sb xdpt jumpe nia...
sy ingtkn nk jumpe akak ngn nia raye ni tp hajat sy xkesampaian..
sy mintak maaf sgt2 ye kak..

oneyani said...

Moga yang terbaik buat adik Nia..pergi di bulan baik tanpa sebrang dosa..moga adik nia menunggu akak di pintu syurga..amin

* Rosita * said...

takziah yer kak...sebagai ibu saya juga sedih dgn dugaan yg akak terima ni...

d_LA said...

salam takziah kak..kuatkan semangat ya..sudah sampai ajalnya..
Al-Fatihah untuk arwah Dania Emelda Aqasha..

cIk PikA said...

sabar ye kaka.. kuat kn semangat.. ALLAH ag syg kan die.. sy nanges bce entry.. tringat kt sepupu sy.. mninggal time umo 3 taon.. kene kenser otak..

missbby said...

salam takziah kak, banyakkan sabar yea..Nia tunggu di syurga kak..Nia pergi di bulan yang mulia..Semua ni ada hikmahnya..Harap akak sabar dan tabah hadapi semua ni..

z.u.r.a^z.u.b.i.r said...

Takziah dari saya dan suami...semoga tabah dengan dugaan Allah ini..sesungguhnya apa yang Dia beri hanyalah pinjaman...begitu juga dengan anak...Nia menanti di sana...Al Fatihah...

c i k a n a said...

takziah buat akan sekeluarga.. semoga akan tabah dan smoga rohnya d cucuri rahmat

Anonymous said...

Salam kak, sy dpt tau pasal blog akak dari kwn sy smlm, sgt pilu membaca blog akak ni.. Sungguh byk dugaan akak.. Akak mmg seorg yg sgt kuat semangat, sy sgt respect dgn akak..

Entry ni membuatkan air mata sy mengalir tk berhenti.. Sgt sedih sy dibuatnya bila dpt tahu yg arwah umurnya tk jauh beza dari umur anak sy.. Tak dpt sy bayangkan kalau ianya berlaku pada diri sy..

Akak, sesungguhnya pemergian seorg insan yg tersyg pada bulan yg mulia ini, pasti besar hikmahnya kak..

Sy berharap agar akak terus kuat utk meneruskan kehidupan akak demi darwis..

Salam... ;"(

notti netti said...

salam takziah yer. Bersabarlah dengan dugaan yang diberikan oleh NYA.

Liana Norazmi said...

Akak..sabar byk2 yee~mmg berat ujian nie tp ALLAH xkan menguji hambaNya dgn ujian yg kita xmampu nak tanggung...Allah thu akak mampu..Kita slalu laaa doa agr Arwah sentiasa dlm golongn yg beriman..

BabyRayyan said...

x tau nk ckp ape....berjurai air mata mama.sedih sgttt.akk kuatkan semangat yerr.adik nia tggu akk di pintu syurga.amin

cikpuanhady said...

salam takziah buat keluarga akak..hanya mampu doakan agar akak dan keluarga akak diberikan kekuatan dan ketabahan..

amaniammar said...

salam kenal...

Takziah bt mu...smg keluarga tabah n cekal dlm hadapi dugaan ini..
I'Allah tempat Nia di sna amat indah sekali...
Mudahan ramdhan kali ini menjdikan dirimu lebih baik...

al-fatihah...

Izah Radzi said...

salam takziah..sedihnya...sedih sedih sedih..tapi saya respek kat awk..awak melalui byk dugaan..insyaallah ada balasan yg baik utk awak..amin

PinkUmmi said...

Takziah kak..
Tabahkan hati...Di syurga nanti Nia tunggu akak..
menitik air mata ble bace entry nih...

Sidratul Muntaha said...

leen..
tabahkan hati dan semangat.
selepas ni,doakan byk2 untuk almarhum.
panjatkan doa juga pada Allah agar DIA berikan sebesar - besar kekuatan pada kau untuk menempuhnya.
anak ini Ujian dan Rahmat dari Allah.
kau harus tabah sebab Allah sayangkan kau dan Almarhum.
jgn meratap hiba,cuma gantikan dgn oda.
menangislah sepuasnya...
semoga dania jadi syafaat terbesar untuk kau di akhirat nanti.
insyaa Allah..


(airmata kau tak henti - henti tumpah sejak aku baca kisah almarhum)

ady said...

sy menangis :(

myaishahhafiz said...

mengalir air mata sya saat membaca kisah awk nie,

semoga awk tabah & kuat menghadapi dugaan ini.

ummi nia said...

tabahkan hati akak..sy tahu apa perasaan akak skrg nie..tp akak kena ingat nia sdg berbahagia di sana..relakan pemergian dia kak..apa yg mampu sy sedekahkan adalah al-fatihah utk bidadari syurga akak..al-fatihah..

yatie chomeyl said...

menangis saya baca entry ni.

"Ya Allah kurniakanlah ketabahan hati dan kekuatan iman buat keluarga ini. Semoga ujian yang berat ini akan lebih mendekatkan mereka dengan Mu. Semoga mereka di berikan ganjaran yang tinggi di atas kesabaran mereka. Ameen"

iza said...

Alfatihah...Takziah dari kak iza. InsyaALLAH dik tempat dia dah ada disana. Semua ini ada hikmahnya. Kuatkan semangat mu dan redhalah pemergiannya. ALLAH ITU MAHA KAYA dan DIA lebih tahu yang terbaik buat arwah...

cik Jue Aka Ibu Farisyah said...

salam takziah..moga akak kuat menempuhi dugaan dari allah nie...
al-fatihah buat arwah NIa

axie said...

sedih entry ni..
Insyallah, arwah tunggu akak kat syurga nanti.

Anonymous said...

Al-fatihah utk Nia..Nia sgt comel n kuat...be stong kak..you're mother of angel

hazirahMohd said...

salam takziah kak..sabar dengan dugaan dariNya..

eila's roy said...

sabar lah akak... sy yang baca turut tersentuh dengan dugaan yang akak lalui,,, apa yang berlaku dalam hidup akak ada hikmah di sebaliknya,,,

amiey lee said...

lin kuatkan hati..tabah... smoga Nia gembira di alam sana...

semoga Allah menjadikan leen ibu yang paling bahagia di dunia dn akhirat aminnn

salam kenal ye lin

~aSFaLiZa~ said...

salam takziah

syurga la tempat si comel ni. alhamdulilah. moga bidadari syurga ini menunggu awak di sana. amin

coops said...

Alyn, kuatkan semangat dear..i am speechless since the day I heard the news from FB. i asyik nangis je bila teringat Dania and tday, baca ur entry pun I nangis lg..insyaAllah Alyn, Dania tunggu Alyn kat syurga..*hugs*

IbuDhira said...

salam takziahh....moga beroleh kekuatan dalam menghadapi dugaan ini..Allah lebih sayangkan Dania...

MARIA LIZA said...

sedih & sayu tatkala membaca catatan hari ini...Semoga terus tabah menghadapi hari mendatang...

Nurul Aini said...

takziah kak.. semoga akak tabah menghadapi semua ini..

Myera Nyera said...

ya ALLAH, sungguh tabah dirimu. salam takziah buat kelurgamu. bila baca entry akak ni, orang tertanya-tanya, kalau orang ada anak, dan andainya perkara ini berlaku pada orang, adakah orang akan setabah akak? ... :)

fardhilah said...

salam takziah buat akak sekeluarga. Sesungguhnya Allah lebih menyayangi anak akak. Dan pastinya akn menjadi Ahli Syurga.
Akak teruskan tabah dan kuatkan semangat ye..

mamashikin said...

kak, sy menangis baca entri akak..sedih sgt...sabar yer kak, nia tunggu akak disyurga....

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ said...

tabahkan hati kak leen
alfatihah

Angah said...

Salam takziah dari kami sekeluarga

Sayang Dania
Damailah di sana
Disisi Penciptamu
Doa kami
mengiringi pemergianmu..

Al-Fatihah..

kami doakan agar ibu dania diberi kekuatan dan ketenangan hati dalam menghadapi ujian yang maha berat ini..

Lel@k! M!$tEr! said...

Salam takziah Alyn... Nia akan tunggu kau di Syurga... Aku tau kau kuat n sangat tabah dalam menghadapi ujian ini.. Allah hanya menguji umatnya yg mampu... Ketabahan kau akan membuatkan nia berbahagia di Sana. Dia pasti akan menungu kau di Syurga... Al-Fatihah....

Nor Arinee Mat Saaud said...

salam kak,

mengalir air mata saya baca entry dari akak, hati ibu mana yang tak sedih tapi harus juga terima ketentuan ilahi ini.

semoga sabar dan tabah menghadapi ujian ini.

munna said...

al-fatihah buat arwah....

salam takziah..samalah kita doakan kebahagian nia di sana..seseungguhnya dah ada yg menanti ibu di sana

SHEHAN ISMAIL said...

kak..

mmg saya menangis teresak2 kak.. tp, saya xnk akak mcm saya. saya tau akak tabah. Dania pergi utk sambut akak di syurga nt. dia nk dewasa n balas budi akak nt di syurga.

saya punya anak yg juga kerap skt. demam panas, rotavirus, radang paru2, namun Allah ada bsama kita kak. Kuatkan diri akak. Kuatkan dirimu demi anakmu Darwisy.

saya doakan moga akak sentiasa tabah.

salam.

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

kuat kan semangat ye...

al-fatihah utk adik...

NoEn said...

Al-Fatihah dan salam takziah..semoga akak tabah menghadapi ujian ini..Damailah Dania di sana..di sisi penciptanya..

mmg menangis2 sy bc setiap entry yg berkaitan Nia sakit..semoga akak tabah yer..

iMBobo said...

salam takziah kak, semoga akak dan keluarga kuatkan semangat.. sama2 kita doakan kesejahteraan adik Dania disana..amin

juanita said...

Takziah kak, saya yakin Arwah berada di sisi kanan Allah.
Semoga rohnya ditempatkan di kalangan golongan2 orang2 yg disayangi & diredhaiii

dakcik said...

sy sgt sedih bc ksiah idup akak..terutama kisah nia..

b strong ye kak..
al-fatihah utk arwah..semoga dia tnggu akak di syurga nti..

ctsaratulhusna said...

Al-Fatihah buat anak comel Dania..terasa sedih sungguh dihati.sebab saya juga punyai anak sebesar Dania..Sabar yea kak..Dania akan tunggu akak di Sana..

cikqistina said...

salam takziah kak..sedih sgt sy baca entry ni..nia anak yg cOmel..tgk gmbr die je da buat sy sayang die..ade hikmah dsebalik semua ni..sy dOakn akak kuat m'hadapi dugaan ni..

zaihah said...

Salam pn Alyn,

Takziah sy ucapkan pada pn sekeluarga..sy tak knal pon puan, tp link blog ni telah dishare oleh my x-schoolmate..you such a strong mother, being tested with lots of problem..the biggest one is the loosing of cute lil Dania..sy bace jugak your older posts..sy doakan puan jadi lebih kuat n skang dapat bezakan apa yg lebih penting dlm hidup..berjurai air mata sy bace entry berkenaan ngan dania, drpd cheeky lil gurl n jatuh sakit..Sesungguhnya Allah merancang, kita juga merancang..tp perancangan Allah adalah yang tebaik buat kita..be stronger kakak..semoga di akhirat kelak, Dania akan bantu kakak..aminnnn..

lydzar said...

salam takziah kak..semoga nia sentiasa dicucuri rahmat Nya

cekem_nm said...

kak, saya kagum ngan akak..akak sgt2 sabar n tabah lam menghadapi dugaan yg amat2 berat..sy xth la apa akan jd kt saya if benda ni jd kt sy..sedih kak bila sy bc blog nih..mengalir airmata kt ofis nih..takziah kak..moga roh arwah dicucuri rahmat..al-fatihah..

Lin said...

salam takziah dari saya..harap awak sekeluarga tabah dengan semua dugaan ini.

Makbed said...

sekuat mana saya tahan air mata dari mengalir, tapi nak terkeluar jugak. sabar ye Mama Dania. Semoga awak kuat. Arwah menantikan kamu di sana. Pemergian arwah di bulan yg sungguh mulia ni besar hikmahnya.

Takde ucapan yg mampu saya bagi untuk kurangkan sedih awak. Kesatlah air matamu. Berbanggalah bahawa kamu Ibunya yang mmberi kasih sayang dan penjagaan terbaik buatnya dari dia lahir sehingga dia pergi.

petuapakar said...

Juga salam takziah dari Pakar. Pakar baru dapat berita. Semoga tabah hadapi dugaan ni dan kuatkan semangat. Sama-samalah kita doakan kebahagiaan adik Dania di sana.

Sue said...

salam takziah.... semoga nia menjadi bidadari tercantik di syurga... al-fatihah

ieda said...

salam takziah dari saya...moga kamu tabah & kuat menghadapi dugaan ini..

Cute MuM said...

salam takziah dari kami sekeluarga.. tabahlah menghadapai ujian dari-NYA.. Insyallah Dania akan sentiasa menunggu leen disana..

sya said...

takziah...
bertabahlah ibu..
nia menunggu di sana....

Anonymous said...

Kak leen,
Tabahlah menghadapi dugaan ini..sesungguhnya Allah menguji umatNya yang mampu menahan dugaan yg diberikan..dari Dia kita datang, dan kepada Dia kita kembali...akak sgt bertuah kerana seorang bidadari setia menunggu di sana...
Al-fatihah buat adik nia....

ernie said...

Salam..takziah kak..sedekah al-fatihah buat adik dania..

Wawa_Nadwa said...

walaupon sy tak kenal akk tapi sy turut simpati dengan apa yang berlaku.

takziah buat akak sekeluarga.
semoga akk tabah hadapi dugaan ini.
Semoga nia dicucuri rahmat.
Al-Fatihah.

Anonymous said...

Takziah sy ucapkan..kak lyn mmg sorang yg tabah n kuat smangat..banyak betul dugaan yg diberikan Allah..terutamanya pemergian Dania. Kak lyn perlu tabah dan teruskan kehidupan..Kak Lyn masih ada Darwiys..Teruskan kehidupan demi Darwiys..Al-Fatihah buat Dania Emelda Aqasha..

pB said...

salam takziah

chiLl Out...!! said...

sesungguhnya akan tiba suatu masa kematian itu dtg mnghmpiri kita. firman Allah, ssengguhnya yg hidup pasti akan merasai mati.. hari ini, anak akak pergi mnggalkan akak.. dan esok, sy atau akak pergi mnggalkan dunia ni.

kasih sayang seorg ibu itu besar nilainya akak.. tp kasih syg Allah jua yg kekal abadi.. beruntunglah akak.. ssengguhnya dania akan dtg kepada akak utk menarik akak ke syurga hakiki.. saya ucapkan takziah atas kematiaannya dan thniah disebabkan syfaat yg Allah berikan buat akak melalui dania..

ssunggunhya, perancgn Allah itu jelas dan teratur.. redhalah atas apa yg terjadi, kematian pasti akan mnjemput kita semua.

arrerra said...

alfatihah buat leen sekeluarga..menitis airmata ini bila membacanya..semoga aruah adik akan besemadi dengan aman dan tergolong dalam golongan org2 yg beriman ...amin

myPreciousIrHarith said...

nangis sy baca entry akak ni.sebak sgt sebb sy pun ada anak kecik.xtergambar jika sy diuji begini.semoga akak tabah ye.arwah adik tunggu akak disyurga.

misshannajr said...

walaupun dah lama kisah ni dan sya baru baca sekrang sya tak boleh stop nangis..teringat kat anak sedara sya yang sempat tgk dunia hanya 12 hari jer pada mac 2011..bila baca catatan akak ni betul2 sama dengan apa yang kakak sya buat..dukung arwah masa dia hembuskan nafas terakhir,,dukung dlm keta sendiri masa bw balik kg..dan bawa kat bilik dorang atas tilam..sedih sgt bila tgk baju2 arwah yg belum sempat dia pakai masih ada kat umah saya..mst ngs bila nampak..ternyata pinjaman Allah yang sementara itu akan membawa kebaikan pada ibu bapa di akhirat nanti..InshaAllah :)

Salwati Sapei said...

salam sis, sye baru terjumpe belog sis..YA Allah , besar sungguh dugaan Allah pde sis,walaupun dah 2 thn berlalu..sye x boleh menahan airmata membace smua kisah2 sis dgn arwah Nia, sye tak dapat bayangkan sekiranye berlaku pde sye juge sbb sye juge mempunyai bbgirl yg berusia hampir 3 thn (dania qistina), disebabkn name & fizikal arwah yg chubby & cute menjadikan sye emosi membace kisah2 sis & arwah..smoge sis sentiasa tabah mengahrungi hidup tanpa arwah & sentiasa ingatkan arwah dalam doa sis..

Blog Widget by LinkWithin

Mungkin Mengubah Hidup Anda?

S.U.D.O.K.U GAME aku suke!

 

Blog Template by YummyLolly.com | Design Edited by MyBlogSaloon