Followers

Friday, August 26, 2011

Jumaat kembali lagi.....


stokin ni, last nia pakai masa xsedar ari tu...
hanya ni yg tinggal utk ibu cium bau nia....

16/8/2009 masa ni dlm ward nia pki bj baru..

Masa nk discharge dr HSI 12/8/2011

29 Julai 2011 sebulan sebelum Nia pergi.....
Allahuakbar......

Jumaat kembali lagi......

Minggu lepas, jumaat jugak...pada jam 6.45 pg,
saat ni lah Nia kene sawan n kejang......Allahuakbar!!
saat ibu mengejutkan Nia utk makan ubat,.....Nia kejang....tangan terdepang keras..mata adik dgn melihat ibu, seperti adik nk sampaikan sesuatu....aduh, luluh nya hati aku setiapkali bayangan tu menjelma...

masalahnya bukan aku yang mengingat situasi tu...tapi ia dtg sendiri...mmg aku xboleh lupa saat Nia sawan n melihat aku tak berkelip2......ya Allah, apalah agaknya perasaan Nia pd ketika itu.....

pd masa tu, aku sorang2 jek.....telepon mak, x angkat..., telepon lagi, x angkat... Ya Allah....mana mak ni???? Nia sawan ni...akhirnya aku telepon umah n hanif yg angkat. "Mana mak ni??? Nia kene sawan ni, cpt la dtg!!!" dlm keadaan kalut, perasaan marah tu tibe2 je dtg...

Jumaat tu, dr pg aku dlm keadaan nangis dan tak senang dudk memikirkan Nia...
dalam hati,adakah masa yg aku takut2 kan tu telah tibe? xnk3!!! seboleh2 nya aku xnk akui yang Nia akan pergi....tapi, aku akui yang aku mmg ada terdetik..tapi aku xnk layan perasaan tu walau pakar berkali2 cakap yg Nia tenat Nia kritikal...aku tetap jawab "Dokter tolonglah selamatkan ank saya walau dlm apa keadaan sekalipun"

Allahuakbar!

Nia Nia.......akhirnya Nia pergi jugak tinggalkan ibu.....

DANIA EMELDA AQASHA..... 20 Januari 2009

Ibu tunggu Nia dr 8 tahun yang lepas nak.....

Masa aku mengandung yang pertama (darwisy), dokter bgtau yg anak dlm kandungan aku adlh ank pompuan...excited nya aku....nama pun aku dah sediakan, DANIA ELEYNA...
masa tahun 2003, nama Dania xde orang pakai lagi.....cerita AWAN DANIA pun xde lagi masa tuh...tapi ibu dah sediakan nama tu khas utk anak ibu....

27 Januari 2003, Darwisy lahir....Lelaki??? alamak, mcm mana ni....bukan pompuan ea? xdptlah aku guna nama Dania tuh....

20 Januari 2009, anak pompuan ibu lahir....ibu x g scan pun sepanjang ibu mengandung kali ni...sbb ibu nk surprise...dan akhirnya puteri yang ibu tunggu2 hadir jugak..

sejak dari dania lahir, setiap kali ibu g shopping complex....tempat baju budak pompuan la yang ibu tuju....ibu akan khayal pilih baju utk Nia....even xde duit pun, ibu nak jugak beli baju utk nia..comelnya baju2 budak pompuan ni....8 tahun ibu tunggu saat2 ni....
tapi sekarang?? ibu nk beli utk sape? boleh ke ibu tahan dr pergi ke tempat pakaian budak pompuan? Allahuakbar...

2009,
ramai kenalan..saudara mara aku yang ada anak sebaya dgn nia...
kawan office aku jek ada 3-4 org yg sebaya Nia, sepupu2 aku plak...3-4 org jugak...tahun lepas bila raya...mereka berkawan, bermain bersama...boleh ke aku tahan bila nampak ank2 diorang?? ya Allah...besar sungguh dugaan Mu ini ya Allah...

sebab tu aku buat keputusan tahun ni aku xnk raya.....tahun2 akn dtg pun, xtentu lagi aku boleh beraya...cuba korang letak diri korang kat tempat aku......Allahuakbar,

Sesungguhnya aku amat2 rindukan Nia......














19 comments:

Edura Hanum said...

ya allah kak.
anum baca blog akak nie menitis air mata akak.
betapa beratnya dugaan yg akak kena hadapi
anum xpandai nak bagi nasihat.tapi anum tau akak kuat.

Jijahh @ f.k said...

Sabarlah ye ... fitrah manusia .. yang hidup pasti akan pergi .. cuma rezeki Leen dan nia hanya setakat itu .. Qadak dan Qadar .. siapa yang tahu .. Sentiasa berdoa agar Allah beri ketenangan kuatkan semangat Leen untuk mengharungi hari hari mendatang ..

Semoga Allah Menggantikan Kesedihan Itu Dengan Nikmat Yang Lebih Baik.. Amiin ...

syawalsimpsons said...

sabar ye leen...ada hikmah disebaliknyer...sue pun x tau nak kasi nasihat bagaimana...betoi jugak...sue x da kat tempat leen...tp sabar la..itu saja yg boleh untuk menguatkan leen untuk teruskan hidup...sue baca pon beristifar banyak kali...sabar la ye...stokin nia tu sama ngan stokin yang syawal selalu guna...mmg senang kiter sebagai kawan untuk cakap semua ni sebab kiter x da di tempat leen...tp mungkin ini adalah hikmah N ujian buat leen dari allah...dier sayangkan leen...sebab tu dier buat begini...pepagi ni sue baca pon sue sedey sangat...sebak hati ni..yang pergi tak kembali...yang hidup perlu teruskan hidup...jagala darwisy elok2 ye...insyallah bile leen dah tua...darwisy la yg akan jg leen sebaik-baiknyer...

amaniammar said...

Salam..

sabar ye kak....mmg suka klu sy nak letak diri sya di tpt akak....
situsi ini pernah yg alami bila saat org itu meninggal di pangkuan kita perasaan, minda, hati mmg tidak keruan ape lg si ibu seperti akak...

mmg amik masa utk akk pulih....
sy pun pernah depressi dulu..boleh dikatakan sehingga tempoh 100hari pemergian arwah baru say bangkit utk fikir ke depan...cma dlm keadaan bebeza...

panjat DOA pd Yang Maha Esa..mudahan sebalik kedukaan ada Sirnanya kelak kak.....

kalu akak g ziarah..sampaikan slm sya pd Nia ye....

cik Jue Aka Ibu Farisyah said...

sungguh jue tak dapat bayangkan kalau jue berada di tempat kak lin...moga kak lin terus tabah..
al-fatihah buat bidadari syurga...

Stubborn Lady In the House said...

Allahuakbar....betape kuat semangat yu..masih mampu menaip segala kenangan2 manis bersame puteri syurga ni....Kekuatan yu memberikn kami ilham..betape seorg wanita yg tidak disokong mane2 lelaki berhadapan dgn kehilangan anak yg pernah keluar dr rahim mu 2 tahun 7 bulan yg lalu...

bersabarlah syg...Allah menguji kamu kerana dia sayang + yakin kamu hamba yg hebat!

Anonymous said...

sabar ya .... tapi jangan pinggirkan Darwisy. Dia masih ada utk menemani mama dia InsyaAllah sampai ke hari tua. Hargai dia dan cintailah dia....sepenuh hati. Sesungguhnya ada hikmah di sebalik kejadian ini. Pasti ada yang lebih indah menanti di hadapan puan....

Whoohuu! said...

Banyak kan bersabar.

arLene said...

losing husband called widower
losing parents called orphan
but losing a child there's no words can describe. hanya yang pernah alami sahaja yang mengerti. lyn, ubatlaa rindu lyn pada nia walau dengan cara apapun. kenangan memang takkan padam. lagi2 ikatan ibu dan anak. hanya perkataan sabar yang dapat alin ucapkan. semoga masa dapat mengubat hati lyn.

Makbed said...

awak memang kuat semangat... (tatau nak cakap pe..touching lg)

Mommy Fara said...

Sy tau, berat mata memandang...

Hidup ini terlalu singkat untuk diisi dgn kesedihan. Ingat 1.

Kita yg sihat ini, entah bila akan terus hidup di muka bumi. Entah esok atau lusa atau hari seterusnya, kita akan terhapus jua. Ingat satu itu saja. Kita semua akan hapus jua. Tak ada yang kekal hanya Allah yang Satu.

Nikmatilah kehidupan dgn sebaik-baiknya. Jauhi kesedihan. Saya tahu, saya tak merasa. Saya senang berkata-kata. Tapi ini saja yg saya mampu. Sekurang-kurangnya, kami masih ada Darwisy. Zuriat kamu juga.

Semoga kata-kataku dapat memberi semangat kepadamu.

Insya-Allah, janji Allah itu pasti. Kembali kepadaNya untuk kehidupan lebih bererti.

amiey lee said...

sabar ye kak lin, setiap yangberlaku ada hikmah yang tersembunyi..semoga roh dania bahagia dia alam sana

dunia milik si yaya said...

Allah!sabar byk2.Allah xkan uji kite kalau Dia tau hambe Dia xmampu...setiap masa Dia uji kita tp kdg2 kita je xpasan..ni masanya ujian besar dari Dia kak.sabar ye!!Dania tguu akk kat sane nnti.bertuah akk sbb dah ade yg menanti di pintu syurga insyAllah.kwn sy kehilangan anak dye lepas 2minggu dia lhirkan.bby girl jugak.awal puasa arituh.tuhla antara nasihat yg ustaz tuh bg pada dia kak.sy sampaikan sbb sy rasa akk dlm situasi yg sme ngan dye...

Nurul Aini said...

saya sedih bila baca blog akak.. memang tak dpt nak digambarkan anak yang kita kandung pergi meninggalkan kita.. saya dapat rasa betapa sedihnya akak.. semoga akak akan tabah menghadapinya

aimi adilah said...

kak lin.. walaupon sy bkn berada kt tmtpt akk.. tp dgn pe yg sy bce yg akk tls nie.. sy tahu perit yg akk lalui... dan tok kali ptme thn nie sy brye tanpe bf sy.. ye sy taw dy xd ikatan yg sah dgn sy. tp sy amat mencintai dy kak.. dan dr ctu sy taw perasaan akk cm ner.. arwah nia pergi tgal kn akk ketika rye hampir menjelma.. akk sabar lh.sesungguh ny nia bawak tuah pd akk.. bnyk lh ingt pade ALLAH. insayallah tuhan 2 maha kaya kak..dia pasti akn tlg hamba nya yang dlm kesusuhan dan kesedihan.. sabar ye akk... hanye 2 yang mamapu sy kate kn...

shazah said...

Saya pun baru kehilangan baby 4 bulan lepas..awak kene byk sabar..kena redha dan terima qadar & qadar Allah dgn hati yg paling ikhlas..selalulah baca doa ni..Ya Allah, aku redha dgn musibahmu..berilah pahala kpdku dan berilah pengganti yg lebih baik..Ingat..Allah tak pernah ingin menyusahkan hidup kita..apa yg Allah tetapkan utk kita..adalah yang terbaek utk kita..Mudah2an dgn apa ujian yg Allah bagi kat kita..akan buatkan kita semakin dekatNya..apa yg buruk pada pandangan mata kita tidak semestinya buruk utk diri kita..dan apa yg baik bg kita tak semesti baik utk diri kita..berbanggalah wahai sahabat..kita adalah ibu kepada bidadari dan bidadara syurga..ibu yg mempunyai sepuluh org anak pun belum tentu akan mempunyai anak yg akan sentasa mendoakan kebahagiaan ibunya di akhirat nanti..tapi kita telah pasti yg putera puteri kita akan sentiasa mendoakan kebahagian kita..dengan syarat kita kena semakin dekat dgn Allah dan sentiasa kirimkan pahala buat mereka. Saya doakan awak akan tabah dan bersabar dgn ujian Allah..

alin said...

sabar kak..akak kena ingat yg akak ada lg sorang anak..dia pun perlukan akak..jgn buat darwisy rasa terpinggir ye kak..byk2 sabar and sedekah utk nia yg kat sana..semua yg jadi ada hikmahnya kak...

kak ina kl said...

banyakkan bersabar.ingatkan juga anak kamu yang lagi satu. al fatihah buat arwah

mummy_ayu said...

sedihnya..sabar ek Leen..setiap apa yg berlaku pasti ada hikmahnya..

Blog Widget by LinkWithin

Mungkin Mengubah Hidup Anda?

S.U.D.O.K.U GAME aku suke!

 

Blog Template by YummyLolly.com | Design Edited by MyBlogSaloon